KONTAKT:

Samorządowe Przedszkole nr 120
os. Strusia 8, 31-808 Kraków
Dyrektor: mgr Urszula Taborska
tel./fax 12 648-57-39
e-mail: przedszkole120@op.pl
www.przedszkole120.pl
Nr rachunku bankowego:
40 1020 2892 0000 5802 0590 4315

PORADY SPECJALISTÓW

 Drodzy Rodzice,

podajemy link do bajki terapeutycznej, którą można przeczytać dziecku, gdy będziecie przygotowywać je do powrotu do przedszkola. Jest to propozycja pani psycholog, z której naprawdę warto skorzystać.

BAJKA TERAPEUTYCZNA

 

Drodzy Rodzice,

W związku z tym, że niestety nie ma możliwości prowadzenia zajęć terapeutycznych
w tradycyjnej formie, a stale dochodzą do nas niepokojące informacje i ograniczamy nasze wyjścia i kontakty do minimum, przesyłam przykładowe zabawy i ćwiczenia stymulujące rozwój dziecka, które proszę potraktować jedynie jako propozycję aktywności w tym czasie. Tak naprawdę każda forma wspólnej zabawy, poświęcenia uwagi i czasu dziecku będzie najlepszym wykorzystaniem tego czasu.

 

Przykład aktywności wg schematu w jakim odbywają się zajęcia:

  1. Rozmowa z dzieckiem o jego aktualnym nastroju danego dnia. Podczas zajęć korzystamy z tzw. kostki uczuć (można zrobić własną - przykładowy wzór tutaj). Kiedy dziecko wskazuje uczucie warto dopytać o nazwę tego uczucia i jego przyczynę np. „Co Cię dziś zasmuciło/ucieszyło?”. Jeśli są to trudne uczucia można wspólnie poszukać sposobu na poradzenie sobie z daną sytuacją.
  2. Nawiązując do aktualnej sytuacji proponuję też poczytanie bajki „Jeżyk Bartek zostaje
    w domu”
    , autorstwa psycholog i nauczycielki języka polskiego Marty Mytko, która może pomóc w oswojeniu się z obecnymi zdarzeniami i zrozumieniu ich przez dziecko.

Jest to historia tytułowego Jeżyka,  który z powodu wirusa musiał zostać w swojej norce. W bajce, jeżykowa mama wyjaśnia Bartkowi, czym jest wirus, który uniemożliwił pójście do leśnej szkoły, w jaki sposób się rozprzestrzenia oraz dlaczego podjęto decyzję o pozostaniu w norce. Wszelkie informacje, w niej zawarte oparte są o zalecenia i wiedzę z zakresu profilaktyki koronawirusa. 

Dodaję również link do wpisu o tym jak można wspierać dzieci w czasie epidemii. https://dzieciecapsychologia.pl/jak-wspierac-dziecko-w-trakcie-epidemii-koronawirusa-wsparciewkoronie/

 

Jednocześnie chciałabym zapewnić o swojej dostępności. W razie potrzeby konsultacji, uzyskania porady zostawiam swój adres email dyrek.elzbieta@gmail.com

Serdecznie pozdrawiam,

Elżbieta Dyrek, psycholog

 

NAUCZYCIEL LOGOPEDA - PANI PAULINA BADAN

 

WTOREK 23. 06.2020

           Dzisiejsze zajęcia poświęcimy na ćwiczenia ortofoniczne. Są to ćwiczenia wspomagające prawidłowe kształtowanie mowy i zapobiegające powstawianiu zaburzeń artykulacyjnych. Do ćwiczeń ortofonicznych zaliczamy: ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, logorytmiczne, słuchowe oraz ćwiczenia usprawniające narządy mowy, artykulacyjne.

            Poniżej znajdują się propozycje zabaw w grupie, ale także do wykorzystania w relacji mama/tata - dziecko lub z rodzeństwem. W trakcie wykonania staramy się angażować również motorykę małą i dużą dziecka, naśladownictwo i myślenie twórcze.

 

  1. Zabawa pt. „Przyjście wiosny na łąkę” - wiosna (mama/tata) wędruje między dziećmi/domownikami,  dotyka ich różdżką i zamienia w owady (tu możemy wykorzystać dowolną rzecz w ramach różdżki). Rozdaje dzieciom znaczki z obrazkiem owada/wymyśla nazwy dla każdego owada. Następnie zaprasza owady do lotu (wydajemy zróżnicowane dźwięki). Na zakończenie owady urządzają koncert. Polecenie: teraz gra bąk! Teraz gra konik polny! (domownicy muszą zapamiętać swoje nazwy i uaktywnić się na polecenie).
  2. Zabawa pt. „Pszczoły”. Dzieci → pszczoły stoją w umówionych miejscach pod ścianą – tu są ich domki → ule. W trakcie muzyki (możesz używać dowolnych rzeczy wydających dźwięk) pszczoły wylatują z uli              i latają w różne strony zbierając pyłek z kwiatów. Na przerwę w muzyce - przerwę w ustalonej piosence lub klaśnięcie - z głośnym brzęczeniem (bzzzzzz) wracają do ula (w ulu brzęczą bardzo cichutko) lub stają nieruchomo w wybranym miejscu. Mama → pająk sprawdza czy pszczoły stoją nieruchomo. Po klaśnięciu, wracają do zabawy.
  1. Zabawa pt. „W lesie” - dzieci/domownicy zostają podzieleni na trzy grupy zwierząt leśnych np: zające, wiewiórki i ptaki. Każdą grupę zwierząt wywołuje inny akompaniament rytmiczny. Dzieci, które usłyszą swój rytm biegają po sali naśladując wybrane zwierzę, następnie następuje zmiana rytmu i następna grupa naśladuje zwierzęta (tu należy umówić się z dzieckiem na konkretny dźwięk np. zające – klaskanie i kichanie, wiewiórki – cmokanie i kląskanie językiem). Zwieńczeniem zabawy może być prezentacja wymyślonych przez zwierzęta dźwięków.
  2. Zabawa pt. „Wróble” – wykonujemy podskoki obunóż w miejscu                     z jednoczesnym dźwiękowym naśladowaniem ćwierkania, wykonujemy podskoki na jednej nodze z jednoczesnym naśladowaniem ruchu skrzydeł. Na klaśnięcie wróble zasypiają, przysiadając na ziemi                        z podwiniętymi skrzydełkami. W lesie zapada zmrok, słuchać pohukiwanie sowy (wydajemy odgłosy sowy), wieje silny wiatr (wydajemy odgłosy: szuuu, szuuu). W oddali słuchać wycie wilka (wydajemy odgłos: aaaałuuuu). Rano wychodzi jednak słońce, które przyjemnie otula śpiące wróble. Wróble powoli prostują skrzydełka, budzą się ze snu i wyruszają w poszukiwaniu jedzenia (wylatujemy z gniazdka i poruszamy się po pokoju). Na koniec zabawy dzieci – wróble wymieniają to, co udało im się znaleźć do zjedzenia w lesie.

5. Zabawa pt. „Wiosenny spacer” – dziecko poruszają się zgodnie  akompaniamentem do marszu, biegu, podskoków. W przerwie mama/tata rytmizuje słowo „wiosna” stosując różną dynamikę i tempo. Dostosuj marsz/bieg do nadanego przez siebie tempa rytmizacji.

 

CZWARTEK 04.06.2020

Dzieci młodsze

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej - Czym jest analiza wzrokowa?

 

Od początku życia dziecka odgrywa ona niezmiernie ważną rolę i buduje podwaliny pod zdobywanie kolejnych umiejętności. Dobrze funkcjonujący zmysł wzroku pozwala na wzajemny kontakt wzrokowy, a więc na budowanie pierwszego, podstawowego dialogu. Dziecko zdobywa nowe informacje o otoczeniu, a przez to buduje i stale poszerza swoje słownictwo. Prawidłowa analiza i synteza wzrokowa to także warunek do efektywnej i sprawnej nauki czytania i pisania. Spróbuj z dzieckiem wykonać takie ćwiczenia:

 

  1. wyszukiwanie różnic między obrazkami (obrazki dopasowane do wieku dziecka),
  2. dobieranie par jednakowych obrazków (najpierw mama, potem dziecko)
  3. układanie figur z patyczków (pokaż wzór do odtworzenia)
  4. wyszukiwanie braków na obrazku (czego nie ma?!)
  5. zabawa w kalambury (bezsłowne – pokazywanie narysowanych rzeczy, czynności)
  6.  zabawa na spostrzegawczość - kto znajdzie najwięcej danych elementów
  7. powtarzanie sekwencji ćwiczeń ruchowych -np. jedna osoba proponuje ćwiczenie - przysiad, druga powtarza to ćwiczenie, następnie dodaje swoje -pajacyka, kolejna osoba powtarza dwa kolejne i dodaje swoje itd.
  8. Łączenie w pary klocków identycznych (taka sama figura i kolor)
  9. Łączenie w pary klocków w tym samym kolorze (abstrahując od figury)
  10. Łączenie w pary klocków tej samej figury (abstrahując od koloru).
  11. Wszelkiego typu układanki, mozaiki, gry dydaktyczne
  12. Naśladowanie wzorów ułożonych z kółek/małych elementów
  13. Segregowanie przedmiotów (wysokość, grubość, rodzaj materiału, kolor, przeznaczenie)
  14. Kończenie zaczętych rysunków (uzupełnianie brakujących elementów)
  15. Kolorowanie obrazków wg wzoru, instrukcji słownej
  16. Opowiadanie obrazków, historyjek obrazkowych ze zwróceniem uwagi na szczegóły

 

Dzieci starsze

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowe - Czym jest analiza wzrokowa?

 

To zdolność odbierania materiału obrazkowego za pomocą zmysłu wzroku oraz dokonywania syntezy (wniosków) tych obserwacji. Dobra obserwacja, wnioskowanie, synteza są podstawą do nabywania nie tylko języka, ale umiejętności szkolnych. Spróbujmy z dzieckiem wykonać podane ćwiczenia.

  1. wyszukiwanie takich samych liter, sylab,
  2. dobieranie podpisów do obrazków,
  3. układanie wyrazów z liter, sylab,
  4. porównywanie elementów (kształtu, liczby elementów itp.)
  5. rysowanie z pamięci eksponowanych wzorów, szukanie ukrytych wzorów na obrazkach,
  6. układanie figur z patyczków,
  7. dobieranie liter drukowanych do pisanych, lepienie kształtów liter z plasteliny, wykonanie albumu literowego,
  8. wyszukiwanie podanej litery w tekście,
  9. wyszukiwanie braków na obrazku,
  10. składanie sylab w wyrazy -domina sylabowe,
  11. zabawa w kalambury (bezsłowne – pokazywanie narysowanych, napisanych rzeczy, czynności,itp.
  12. zabawy w kalambury – podajemy liczbę liter w słowie, dziecko podaje swoje litery, jeśli trafi, wpisujemy je w odpowiednie miejsce,
  13.  zabawa na spostrzegawczość - kto znajdzie najwięcej danych elementów, liter,
  14. powtarzanie sekwencji ćwiczeń ruchowych -np. jedna osoba proponuje ćwiczenie - przysiad, druga powtarza to ćwiczenie, następnie dodaje swoje -pajacyka, kolejna osoba powtarza dwa kolejne i dodaje swoje itd., następnie staramy się te ćwiczenia przedstawić w kolejności graficznie,
  15. prezentowanie różnych obrazków, figur itp. i przerysowywanie ich, rysowanie po wzorze, rysowanie z pamięci,

 

Pomocne w trakcie ćwiczeń będą memory, puzzle, domina sylabowe, tangramy, lub ich elementy (karty z obrazkami, napisami, pojedyncze litery), scrabble, kości do gry oraz kartonowe karteczki, pisaki, kredki do wykonywania pomocy wg własnego pomysłu.

 

CZWARTEK 28.05.2020

Dzieci młodsze:

Zabawy i ćwiczenia rozwijające percepcje słuchową. Percepcja słuchowa jest to zdolność do odbioru dźwięków, ich rozpoznawania i różnicowania, jak również interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń. Prawidłowa identyfikacja i różnicowanie bodźców dźwiękowych jest podstawą słyszenia mowy oraz mechanizmu czytania, pisania ze słuchu, z pamięci. Ćwiczenia słuchowe warto wykonywać nawet z najmłodszymi dziećmi. Spróbujemy zatem!

 

  1. Rozpoznawanie dźwięków i szmerów- zadaniem dziecka jest rozpoznawanie zasłyszanych dźwięków:

- zgniatanie różnych gatunków papieru i próba identyfikacji

- przesypywanie różnych materiałów sypkich (groch, ryż, piasek itp.)

- rozpoznawanie dźwięków różnych instrumentów

- rozpoznawanie głosów zwierząt – z nagrań lub wydawanych przez rodzica

- zabawa w rozpoznawanie dźwięków: „co upadło?”, „co przyjechało?”, „czym uderzono?” itp.

- zabawa w nasłuchiwanie: „co się dzieje wokół nas?”

  1. Odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych:

- Przed dzieckiem rozkładamy kilkanaście klocków , talerzyków, kubków, kolorowych kredek – możemy wykorzystać to, co mamy do dyspozycji w najbliższym otoczeniu. Mama/tata wystukuje rytm na konkretnych elementach. Zadanie dziecka polega na dźwiękowym odtworzeniu tych układów przestrzennych poprzez ich wystukiwanie pałeczką o blat stołu lub bezpośrednio na elementach.  Liczba elementów powinna odpowiadać liczbą stuknięć. Przy okazji ćwiczmy liczenie, analizę i syntezę wzrokową, spostrzegawczość.

 

Dzieci starsze:

Ćwiczenia percepcji słuchowej.

Słuch fonematyczny, czyli zdolność różnicowania dźwięków mowy (fonemów) oraz słuch fonetyczny, czyli umiejętność identyfikacji i wymawiania poszczególnych dźwięków, składają się na słuch mowny. Dojrzałość słuchu mownego oraz procesów analizy i syntezy słuchowej wyrazów decyduje o tym, czy dziecko będzie mogło osiągnąć powodzenie w nauce czytania i pisania.  Spróbujemy razem wykonać poniższe propozycje.

 

  1. Wyodrębnianie sylab w słowach

- Zabawa w poszukiwanie przedmiotów, których nazwy zaczynają się od „sza” (szalik, szałas, szatnia)

- Wygłaszanie słów rozpoczynających się na daną sylabę, np. „ma’ , np. ma-ta, ma-larz, ma-luje itp.

- Wygłaszanie słów kończących się na daną głoskę: np. „ki” - wor-ki itp.

  1. Podział wyrazów na sylaby ze słuchu (rodzic podaje wyraz dwu lub trzysylabowy, a dziecko ma dokonać podziału wyrazu na sylaby, np. tata, autobus, koło. )
  2. Rysowanie przedmiotów (Osoba dorosła podaje pierwszą sylabę,                            a dziecko ma narysować przedmiot rozpoczynający się na taką sylabę. )
  3. Wyszukiwanie przedmiotów (obrazków) na podstawie dźwiękowych właściwości ich nazwy (Osoba dorosła poleca dziecku wybrać                            z przedmiotów ułożonych na stoliku te, które rozpoczynają się na głoskę, np. „o” )
  4. Ćwiczenia na syntezę głoskową  (Osoba dorosła mówi dowolny wyraz głoskując, np.: o –k – o; l – a – s. Dziecko ma przeprowadzić głośno syntezę wyrazu.)

 

CZWARTEK 21.05.2020

Pani Paulina przygotowała propozycje zabaw dla dzieci starszych i młodszych.

Dzieci starsze

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ korelują z ćwiczeniami pamięci, analizy i syntezy, spostrzegawczości. Są składową ćwiczeń wspomagających i stymulujących prawidłowy rozwój dziecka, również mowy. Spróbujemy razem z dzieckiem wykonać poniższe ćwiczenia.

 

  1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach pokazywanych bardzo krótko,
  2. Dobieranie części do całości (należy eksponować dolne części obrazków, które są trudniejsze do rozpoznania),
  3. Układanie figur według wzoru, z pamięci i bez wzoru,
  4. Układanie figur z patyczków i klocków (modeli figur, liter, przestrzennie),
  5. Składanie pociętych figur z papieru (kwadrat, trójkąt, koło itp) według wzoru,
  6. Kreślenie kształtów graficznych w powietrzu,
  7. Rysowanie według zapowiedzi, np. narysuj kropkę, następnie kreskę w lewo, prawo, w dół, w górę itp.,
  8. Układanie pociętych liter – według wzoru i samodzielnie,
  9. Co tu nie pasuje? (rozpoznawanie liter wśród zestawu innych liter),
  10. Składanie sylab w sensowne wyrazy (rozsypanka sylabowa)
  11.  Dobieranie zdań do obrazków
  12.  Porządkowanie zdań – rozsypanka wyrazowa lub słuchowo – „posłuchaj czy mówię dobrze!”
  13.  Pisanie "po śladzie",
  14.  Wyszukiwanie identycznych liter i sylab w rozsypance,
  15.  Rysowanie kształtów literowych za pomocą szablonu.

 

Dzieci młodsze

 Zajęcia i zabawy usprawniające rozwój dłoni i motoryki małej dziecka korelują                               z nabywaniem języka. Takie aktywności można wykonywać codziennie, od nas zależy jak często będziemy organizowali je dziecku. Ogólna sprawność motoryczna również warunkuje prawidłowy rozwój mowy (nasze ośrodki ruchu leżą blisko ośrodków mowy w mózgu). Odpowiednia stymulacja zapewni właściwy rozwój malucha. Poniżej znajdują się propozycje ćwiczeń do wykorzystania w trakcie dnia.

 

  1. Malowanie, rysowanie lub zwyczajne bazgranie na arkuszach papieru. Miękkie kredki, kredki ołówkowe, ołówki, flamastry, od tego warto zaczynać (może być papier z rolki toaletowej).
  2. Malowanie rękami - malowanie farbami i zamalowywanie dużych powierzchni przy użyciu całych rączek, paluszków, wnętrza dłoni.
  3. Samodzielne ubieranie się, próby zakładania skarpet to doskonałe ćwiczenie motoryczne u dzieci.
  4. Kolorowanie i zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania, na wydrukach        z komputera lub odrysowanych szablonach. Zamalowanie gotowych wzorów, postaci, kształtów pozwala dziecku wyćwiczyć dłoń – pędzelkiem, pisakami itp.
  5. Obrysowywanie szablonów, rysowanie po śladzie, kalkowanie obrazków. Zabawa w pisanie po śladzie, rysowanie szlaczków w książeczkach (rysowanie po ziemi długim patykiem, rysowanie kredą po chodnikach).
  6. Lepienie, ugniatanie,wyklejanie z plasteliny, modeliny lub innych mas plastycznych, które możecie sami zrobić w domu (zgniatanie kulek ze zużytych gazet lub niepotrzebnych kartek papieru).
  7. Stemplowanie i dziurkowanie w grubszych fakturach, które wymagają użycia siły.
  8. Nawlekanie koralików, makaronu, guzików czy przewlekanie sznurowadeł.
  9. Przesypywanie ziaren, kaszy makaronu lub innych. Zanurzanie dłoni w misce z kaszą, fasolą, grochem, i innymi ziarnami to rewelacyjna gimnastyka dla ręki.
  10. Zabawy z piłką, kozłowanie, łapanie małej piłki do tenisa, rzucanie do celu.

 

ŚRODA 13.05.2020

Dzieci młodsze

Wracamy do ćwiczeń oddechowych. Ich celem jest wsparcie nauki mówienia, a także pomoc w regulacji emocji. Oddychanie jest naszą najbardziej naturalną czynnością fizjologiczną. Warto wplatać proponowane ćwiczenia w codzienne aktywności dziecka i sprawdzić czy potrafi prawidłowo gospodarować oddechem.

Kilka ważnych informacji:

  • dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta- taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego
  • dzieci, które oddychają przez usta, mają je cały czas otwarte powinny zostać zapisane na konsultację laryngologiczną
  • warto również obserwować sposób oddychania podczas snu
  • artykulacja powinna odbywać się na wydechu

 

Przykłady ćwiczeń do wykorzystania:

1. Kolorowe obrazy

Przy użyciu rurki (szerokiej lub wąskiej) rozdmuchujemy kolorowe farby na papierze. Taka forma malowania sprawia, że tworzymy wspaniały, nowoczesny obraz, a jednocześnie ćwiczymy oddech.

 

2. Latające motylki, pszczółki, żuczki…

Wykonaj wraz z dzieckiem papierowe motylki, który każdy z was ozdobi według uznania. Potem próbujcie pomóc motylkom poderwać się do lotu. Dmuchaj z całej siły i sprawdź, który motylek poleci najwyżej. Zamiast motylków mogą to być pszczółki, żuczki. To zależy od Twojego dziecka.

 

3. Balony.

Nadmuchaj baloniki i zrób przyjęcie urodzinowe dla misia lub ulubionej lalki. Dmuchanie balonów to wspaniałe ćwiczenie dla policzków i całej buzi. Nadmuchane balony można później ozdobić w minki z emocjami.

 

4. Zbieramy zapachy.

Chodzimy po całym domu i próbujemy znaleźć jak najwięcej zapachów. Wdychamy nosem, żeby sprawdzić, co to za zapach, a następnie wydychamy ustami do rączek i „chowamy” do torebki. Dzieci uwielbiają zabawy twórcze, w których można przekształcać rzeczywistość. Po uzbieraniu różnych zapachów próbujemy z dzieckiem przypomnieć sobie, co włożyliśmy do naszych torebek.

 

5. Puszczanie baniek mydlanych

Najbardziej popularnym i uwielbianym ćwiczeniem oddechowym dla dzieci jest puszczanie baniek mydlanych. Wystarczy kupić zestaw do robienia baniek mydlanych i pokazać dziecku co można z nim robić. Warto zwrócić uwagę na prawidłowy oddech: wdech nosem i wydech ustami – wtedy bańki będą największe, a policzki i usta będą prawidłowo pracowały.

 

6. Huśtawka dla lali

Połóż się na plecach, rozluźnij się, zrelaksuj przyjemną muzyczką. Posadź mała lalę lub misia na swoim brzuchu i zrób mu huśtawkę biorąc duży wdech i wydech. Dziecko powinno oddychać spokojnie, dzięki temu miś nie spadnie z „huśtawki”.

Pomysły zabaw za: zabawkilundi.pl

 

Dzieci starsze

Wracamy do ćwiczeń oddechowych. Do prawidłowego funkcjonowania językowego dziecka niezbędny jest poprawnie funkcjonujący aparat artykulacyjny, fonacyjny i oddechowy. Nawet przy zakończonym rozwoju mowy warto wykonywać z dzieckiem w formie zabawy podstawowe ćwiczenia oddechowe. Wpłyną one również na samopoczucie, pozwolą wyregulować emocje i rozluźnią organizm.

 

Kilka ważnych informacji:

  • dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta- taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego
  • dzieci, które oddychają przez usta, mają je cały czas otwarte powinny zostać zapisane na konsultację laryngologiczną
  • warto również obserwować sposób oddychania podczas snu
  • artykulacja powinna odbywać się na wydechu

 

Propozycje ćwiczeń i zabaw oddechowych

  • Nadymanie buzi i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi
  • Dmuchanie baniek mydlanych
  • Wąchanie kwiatów – wdech i wydech nosem
  • Przenoszenie słomką skrawków papieru, kawałków gąbki, papierowych kółek do pojemniczka, pudełka itp.
  • Dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą (wywoływanie burzy)
  • Dmuchanie na waciki, piłeczki tenisowe, skrawki papieru położone na płaskiej powierzchni
  • Dmuchanie na lekkie przedmioty – piórka, waciki, papierki od cukierków, suche liście, paski lub postacie z papieru zawieszone na nitkach
  • Zdmuchiwanie płomienia świecy (stopniowe zwiększanie odległości)
  • Dmuchanie (wprawianie w ruch) wiatraczków
  • Nadmuchiwanie balonika
  • Dmuchanie w balonik, żeby nie opadł na podłogę
  • Dmuchanie na papierowe łódki lub styropianowe zabawki na powierzchni wody
  • Duży i powolny wdech nosem i powolny wydech ustami
  • Wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opadaniem ramion
  • Chuchanie na „zmarznięte” ręce, na gorącą zupę.
  • Zabawy ortofoniczne naśladujące głosy zwierząt np. : syczenie węża, szczekanie psa
  • Naśladowanie śmiechu ludzi: HA HA HA, HU HU HU, HE HE HE, HI HI HI
  • Huśtanie ulubionej zabawki – na brzuch leżącego dziecka kładziemy zabawkę; w czasie wdechu zabawka unosi się do góry, przy wydechu opada
  • Dziecko w siadzie skrzyżnym robi wdech w pozycji wyprostowanej, wydech przy skłonie w przód

 

Ćwiczenia oddechowe można połączyć również z ćwiczeniami sprawnościowymi, wykorzystać przy tym ulubioną aktywność dziecka. Rekwizytami mogą być rzeczy codziennego użytku, te które mamy w pobliżu.

 

ŚRODA 06.05.2020

Dzieci młodsze

Ćwiczenia prawidłowego połykania - wyrobienie nawyku połykania z językiem ułożonym na wałku dziąsłowym, to podstawa do prawidłowego rozwoju mowy. Warto wykonywać z dzieckiem poniższe ćwiczenia:

  • Unoszenie języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami przy otwartych a następnie zamkniętych ustach.
  • Lizanie czubkiem języka wałka dziąsłowego.
  • Trzymanie czubkiem języka cukierka tik-tak przy wałku dziąsłowym, jednoczesne połykanie śliny.
  • Ćwiczenie jak wyżej z kawałeczkiem czekolady przyklejonym do wałka dziąsłowego.

 

Bajka artykulacyjna – mama/tata czyta i wykonuje z dzieckiem proponowane ćwiczenia.

Miś idzie na spacer”

Dzisiaj wasze języczki będą misiem Uszatkiem, a wasza buzia jego domkiem.
Miś obudził się wcześnie rano - przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił
poranną gimnastykę - kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy
przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem
policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (oblizywanie warg). Potem umył ząbki
(oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a
następnie otwartych ustach).Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na
zewnątrz jamy ustnej). Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie
ustami - naśladowanie posyłania całusków). Dzieci zaprosiły go na spacer
do lasu.

 

Dzieci starsze

Ćwiczenia policzków połączone z ćwiczeniami oddechowymi. Doskonalimy umiejętność świadomego gospodarowania oddechem i powietrzem zgromadzonym w jamie ustnej.

  • Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
  • Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.
  • Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
  • Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.
  • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

 

Bajka artykulacyjna – mama/tata lub dziecko czyta i wykonuje proponowane aktywności.

"Indianie’’

Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki). Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy językiem tętent koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie). Konie zmęczyły się (parskanie) i dają znak, że chcą pić: ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie: prrr… prrr … prrr… Konie piją (ruchy języka z dołu do góry, naśladujące picie zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie i oblizywanie szeroko otwartych ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewanie) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie : a-e-o, y-u-i (przeciągamy samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie ), a potem przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie ). Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki ) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki ).

 

ŚRODA 28.04.2020

Zapraszamy na zajęcia logopedyczne. Pani Paulina przygotowała kolejne ciekawe zabawy.

 

Dzieci młodsze:

Sprawność języczka jest bardzo ważna – pomaga nam w wywołaniu brakujących głosek, mówieniu, również jedzeniu. Spróbuj wykonać z mamą i tata poniższe ćwiczenia:

Ćwiczenia języka:

  • „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  • Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
  • Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
  • Kląskanie językiem.
  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.
  • Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
  • Rurka – wargi ściągnięte i zaokrąglone unoszą boki języka.
  • Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
  • Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.
  • Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

Materiały dodatkowe:

  1. Znajdź różnice na obrazkach – zaznacz kreseczką/kropeczką – Karta pracy
  2. Kto? Co robi? Co je? Jakie wydaje odgłosy? Spróbuj je naśladować – Karta pracy

 

Dzieci starsze:

Ćwiczenia podniebienia miękkiego i policzków to ważna sprawa! Pomagają nam w prawidłowej artykulacji wielu głosek, mają wpław na sprawne jedzenie i picie. Spróbuj wykonać poniższe propozycje ćwiczeń. Sprawdź czy mama i tata zrobią tak jak ty!

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

  • Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
  • Płukanie gardła ciepłą wodą.
  • „Chrapanie” na wdechu i wydechu.
  • Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
  • Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…
  • Wypowiadanie sylab / jak wyżej/ i logatomów: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.
  • Nabieranie powietrza nosem i zatrzymanie w jamie ustnej. Policzki nadęte. Początkowo nadymać policzki z zatkanym nosem, a następnie próbować połykać powietrze.

Ćwiczenia policzków:

  • Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
  • Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.
  • Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
  • Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.
  • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę

Materiały dodatkowe:

  1. Dokończ sekwencję – co narysujesz następne? Co się powtarza? – Karta pracy
  2. Wyodrębnij obrazki, popraw po wzorze, sprawdź co ukryło się pod kropkami – Karta pracy

 

ŚRODA 23.04.2020

Pani Paulina zaprasza rodziców i dzieci do zabaw i ćwiczeń logopedycznych. Materiał podzielony został na zajęcia dla młodszych i starszych przedszkolaków.

 

Dzieci młodsze:

Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.

Przykłady:

  • Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.
  • Dmuchanie na płomień świecy.
  • Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
  • Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
  • Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
  • „ Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
  • Chuchanie na zmarznięte ręce.
  • Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
  • Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.
  • Nadmuchiwanie balonika.
  • Naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.
  • Wyścigi chrupek – dmuchanie w parach.
  • Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
  • Liczenie na jednym wydechu.
  • Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
  • Powtarzanie zdań szeptem.
  • Naśladowanie śmiechu różnych osób:
  • - staruszki: che- che- che
  • - kobiety – wesołe cha- cha- cha
  • - mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
  • - dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.

Życzę miłej nauki i zabawy! Paulina Badan, neurologopeda

 

MATERIAŁ DODATKOWY:

1. Myśli królika– układanka

Materiał zawiera 8 kart. Na 4 pierwszych znajduje się 8 postaci z oznaczonymi liniami cięcia. Na kolejnej znajdują się paski myśli z obrazkami w chmurkach. Na 2 kolejnych znajdują się karty kontrolne z gotowymi królikami, a na ostatniej plansza do gry. Wycięte wzdłuż linii elementy można dobierać do potrzeb dziecka, powiększając lub pomniejszając pulę dostępnych elementów. Dziecko może mieć za zadanie odtworzenie postaci na podstawie instrukcji słownej, ułożenie postaci na podstawie kart kontrolnych, ułożenie dowolnej postaci, a następnie opowiedzenie o swoim obrazku lub ułożenie postaci na podstawie rzutów kostką.

 

2. Lody - ćwiczenia oddechowe i układanka

Materiał zawiera 2 karty — na pierwszej znajduje się plansza, na drugiej okrągłe gałki lodów do wycięcia. Kart możemy użyć do ćwiczeń oddechowych, w których dziecko ma za zadanie, za pomocą słomki przenieść wycięte gałki lodów w puste miejsca na planszy. Można po jednej stronie ułożyć sekwencję kolorowych gałek, które dziecko ma za zadanie odtworzyć na drugim lodzie. Możemy nazwać smaki i bawić się w lodziarnię, w której dziecko ma za zadanie ułożyć gałki zgodnie z ustnym zamówieniem. Planszy do gry możemy użyć do wyklejania plasteliną lub dowolnego ozdabiania.

 

Dzieci starsze:

Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych– ćwiczenia logopedyczne początkowo powinny być wykonywane przy kontroli wzrokowej – przed lustrem, stopniowo przechodząc do ćwiczeń bez kontroli wzroku. Większość ćwiczeń wymaga stosowanie metod zabawowych w trakcie ich wykonywania. Ćwiczenia wspomagają plastyczność buzi i języka, pomagają w wywołaniu i utrwaleniu brakujących głosek.

Ćwiczenia warg:

  • Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
  • Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
  • Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
  • Cmokanie.
  • Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
  • Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
  • Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
  • Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e, u-a-i-o-e-y, o-a-y-i-u, e-y-i-o-a-u, u-i-y-a-o.
  • Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e- itp.
  • Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
  • Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
  • Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.
  • Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.

Życzę przyjemnych ćwiczeń! Paulina Badan, neurologopeda

 

DODATKOWE MATERIAŁY:

1. Wakacje – opisz obrazek

Materiał zawiera kartę z ilustracją i miejscem na opis. Można poprosić dzieci, aby wymyśliły własne opowiadanie na temat ilustracji lub żeby wypisały jak najwięcej nazw obrazków z ilustracji, które zawierają zadaną głoskę.

 

2. Samogłoskowa mozaika

Materiał zawiera kartę, w której dzieci mają za zadanie odnaleźć wśród kawałków mozaiki samogłoski.

 

PIĄTEK 17.04.2020

Zamieszczamy kolejne propozycje od Pani Pauliny. Materiały podzielone są na dwie części - dla dzieci młodszych (trzy i czteroletnich) oraz straszych (pięcio i sześcioletnich).

 

Zabawy dla dzieci młodszych

  • „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
  • „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
  • Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
  • Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
  • Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno).
  • Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
  • Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
  • Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
  • Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.

 

MATERIAŁ DODATKOWY:

Zabawa 1

Materiał zawiera 10 kart. Dziecko ma za zadanie wybrać i umieścić na znaku zapytania jeden z obrazków, który pasuje do obrazka po lewej stronie na zasadzie analogii z wyżej przedstawionymi obrazkami.

 

Zabawa 2

Zestaw zawiera 11 kart z ilustracjami gotowych zestawów lodów do odtworzenia za pomocą elementów z zestawu - "Lody - układanka". Karty zawierają materiał o różnym poziomie trudności, tak by można było użyć tylko wybranych, najbardziej odpowiednich na danym etapie. Karty można również wykorzystać do ćwiczeń szeregowania, kategoryzacji i sortowania. Podwójnie wydrukowany materiał można wykorzystać do gry w memo.

 

Zabawy dla dzieci starszych:

  • Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. ( stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
  • Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa / na ręce/ przy wybrzmiewanie sylab.
  • Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez logopedę, nauczyciela, rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
  • Dzielenie na sylaby imion dzieci / na początku łatwych/.
  • Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
  • Wyszukiwanie słów z podaną przez rodzica sylabą.
  • Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
  • Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
  • Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają sią na daną głoskę.
  • Wydzielanie spółgłoski wygłosowej.
  • Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
  • Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
  • Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej

 

DODATKOWE MATERIAŁY

Zabawa 1

Materiał zawiera dwa arkusze z 8 kartami, na których przedstawiono historyjkę obrazkową z koszyczkiem wielkanocnym. Do ćwiczeń można wykorzystać całą pulę obrazków lub tylko część wybranych.

 

Zabawa 2

Materiał zawiera 2 karty, na których zostały zakodowane 4 słowa związane z zimą. Aby odgadnąć hasło, należy poprowadzić linię po śladzie od litery do pustej kratki, a następnie przepisać ją do danej kratki.

 

Ćwiczenia logopedyczne, które warto wykonywać z dzieckiem w domu:

 

Ćwiczenia oddechowe

Pamiętajmy, by dziecko wdychało powietrze przez nos, a wydychało przez usta. Zapewni to prawidłowe funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego.

- Dobrym ćwiczeniem oddechowym jest dmuchanie na pocięte paski papieru, piórka czy confetti. Dmuchać można również za pomocą kolorowej słomki!

-Które dziecko nie lubi baniek mydlanych? Kupmy je dziecku i dbajmy o to, by odpowiednio dmuchało: długo - krótko - długo lub słabo - mocno - bardzo mocno

( w warunkach domowych możemy wykorzystać wodę i mydło)
- Kolorowe mydełka, bukiety kwiatów czy perfumy - wąchanie ich również przyczyni się do prawidłowego oddychania naszego malucha
- Dziecko dmuchać może również wszelkiego rodzaju wiatraki, gwizdki oraz również świeczki

 

Ćwiczenia usprawniające język:

Zachęćmy dziecko, by:

- wysunęło język i postarało się skierować go w kierunku różnych części twarzy - oka, nosa, ucha

- dotknęło czubkiem języka każdego zęba szczęki i żuchwy

- wysunęło język jak najdalej i schowało jak najgłębiej mu się uda

- czubkiem języka wędrował po szeroko otwartych wargach (dla zachęty usta dziecka można wcześniej posmarować czymś słodkim)

(ćwiczenia w warunkach domowych wplatamy w opowiadanie ulubionej książeczki/bajki dziecka)

 

Ćwiczenia warg i policzków:

- zabawa w miny: pobawmy się razem z dzieckiem, poprośmy by zrobił minę wesołą, smutną. Jaką minę robi człowiek, gdy je coś słodkiego lub kwaśnego?

- pomasujmy nasze wargi: w tej zabawie chodzi o nadgryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej

- zabawa w balony: nabierzmy powietrze i zatrzymajmy go w wydętych policzkach, następnie przesuwajmy powietrza z jednego policzka do drugiego, by balon pękł - uderzmy palcami w policzek i poprośmy dziecko, by głośno wymówiło samogłoski: a, o, e, i, u, y. Słychać echo?

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

- gdy po spacerze wrócimy do domu poprośmy dziecko, by pochuchało na zmarznięte ręce.

- chrapanie na wdechu i wydechu

- wypowiadanie sylab: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.

 

Dodatkowo można z dzieckiem grać w memory obrazkowe, wykonywać ćwiczenia słuchowe (posłuchaj kogo udaję), ćwiczenia językowe (zadawanie zagadek), ćwiczenia grafomotoryczne (rysowanie według wzoru i samodzielnie).

Opracowano na podst. www.przedszkola.edu.pl

Osoby, które mają potrzebę konsultacji z Panią logopedą, zapraszamy do kontaktu drogą mailową: paulina.badan@wp.pl.

 

NAUCZYCIEL GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ – JOANNA STRUG-JACHYM

 

Kochane dzieci i rodzice, dziś trochę więcej ćwiczeń korekcyjnych. Będą to ćwiczenia mięśni stóp. Te ćwiczenia przydadzą się wszystkim dzieciom: wzmacniają mięśnie stóp, rozciągają mięśnie przykurczone, zapobiegają i korygują płaskostopie i koślawość kolan.

 

Ćwiczenia mięśni stóp

 

https://www.youtube.com/watch?v=_3t1YmZ3jnA&feature=youtu.be

 

                                                                                           Powodzenia! Joanna Strug-Jachym

 

22.06. Ćwiczenia z materacem

 

            Dziś  do ćwiczeń będzie nam potrzebny materac. Najlepiej wyjąć go z łóżka i położyć na podłodze tak, aby dookoła było trochę wolnego miejsca.

 

Zaczynamy od zabawy :

 

  1. Pszczółki do ula

 Nasz materac to ul, my jesteśmy pszczółkami. Na hasło: „pszczółki wylatują z ula”, biegamy dookoła materaca na paluszkach, machamy małymi skrzydełkami (ręce na ramionach). Na hasło: „ pszczółki do ula”, siadamy na materacu w siadzie skrzyżnym z plecami prostymi, skrzydełkami złożonymi, oczkami zamkniętymi- pszczółki przez chwilę śpią. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

  1. Kangurki

Stajemy przed materacem, nóżki złączone. Przeskakujemy obunóż na drugą stronę materaca. Powtarzamy kilka razy.

 

  1.  Żabki

Kucamy na materacu. Wykonujemy żabie skoki na drugą stronę.( żabka skacze w górę, odrywa i rączki, i nóżki. ). Powtarzamy kilka razy.

 

  1.  Zajączki

            Pozycja jak poprzednio. Wykonujemy zajęcze skoki na drugą stronę.( najpierw odrywamy         rączki, potem doskakują nóżki). Powtarzamy kilka razy.

 

  1.  Turlikanie

Kładziemy się na materacu, ręce i nogi proste . Wykonujemy turlikanie na drugą stronę. Powtarzamy kilka razy.

 

  1. Koniki

Kucamy na środku materaca. Wykonujemy wierzganie kopytkami, ręce na materacu staramy się trzymać prosto, utrzymać ciężar. Powtarzamy kilka razy.

 

  1.  Przewroty w przód

 Kucamy na materacu. Wykonujemy przewrót w przód( fikołka). Głowę chowamy i mocno odbijamy się nogami .Powtarzamy kilka razy. Rodzic pomaga.

 

  1.  Dowolne ćwiczenia na materacu

  A teraz czas na własne ćwiczenia! Skoki, przewroty, turlikania. Ale bądźcie ostrożni.

 

Bawcie się dobrze!

                                                                                                          Joanna Strug-Jachym

 

04.06.2020 r. ĆWICZENIA Z PRZYBORAMI

            Kochani dziś kolejna porcja ruchu. Niech przedstawione propozycje będą dla Was przykładem, że do ćwiczeń w Waszych domach możecie wykorzystać nie tylko typowe przybory lecz także rzeczy codziennego użytku. Kreatywność nie zna granic. Bawcie się dobrze! 

 

KSOS Rekreacja i Sport - Ćwiczenia z poduszkami

https://www.youtube.com/watch?v=dxwWccjuCzs

                       

 KSOS Rekreacja i Sport -   Ćwiczenia z szalikiem

https://www.youtube.com/watch?v=S9siJMn4Dyc&feature=youtu.be

 

 

                                                                                                          Joanna Strug-Jachym

 

28.05.2020 r. Ćwiczenia korekcyjne i ogólnousprawniąjące z piłeczkami

 

            Dziś zapraszam do ćwiczeń  z piłeczkami. Będą to ćwiczenia w parach. Może ćwiczyć dziecko z rodzicem lub rodzeństwem. Piłeczki mogą być takie, jakie macie w domu .Każde ćwiczenie wykonujemy kilka razy.

 

Oto  propozycje :

 

  1. Toczenie piłeczki

 Dziecko i rodzic siadają w parze naprzeciw siebie w pewnej odległości, nogi rozwarte szeroko. Toczą piłeczkę po podłodze rękami z bramki do bramki.

  1. Podawanie piłeczki z odbiciem

Pozycja w siadzie jak poprzednio. Dziecko podaje piłeczkę do rodzica odbijając ją od podłoża rękami, a rodzic stara się ją złapać. I zamiana.

  1.  Piłkarze

Pozycja jak poprzednio. Dziecko kopie do rodzica piłeczkę po podłodze i stara się trafić do bramki ( rozwarte nogi ), a rodzic próbuje obronić i zamiana.

  1.  Odbijanie nogami

            Pozycja jak poprzednio. Dziecko podaje piłeczkę do rodzica stopami, odbijając ją od      podłoża, rodzic łapie i zamiana ról.

  1.  Siłowanie

Pozycja jak poprzednio. Dziecko trzyma mocno piłeczkę między stopami, a rodzic stara się ją stopami wygarnąć. Potem zmiana ról.

  1. Rzuty do kosza

Pozycja  w siadzie skrzyżnym. Dziecko tworzy z ramion kosz. Rodzic rzuca piłeczką do kosza, jeśli trafi, to zamiana ról.

  1.  Rzuty do kosza stopami

 Dziecko siedząc, tworzy z nóg kosz. Rodzic chwyta piłeczkę stopami i próbuje trafić do kosza, jeśli mu się uda, to zamiana.

  1.  Podawanie piłeczki stopami z leżenia przewrotnego

 Dziecko siada tyłem do rodzica z piłeczką między stopami. Kładzie się na plecach i podaje piłeczkę z leżenia przewrotnego stopami do rodzica, który łapie ją rękami i następuje zamiana r&oacut