KONTAKT:

Samorządowe Przedszkole nr 120
os. Strusia 8, 31-808 Kraków
Dyrektor: mgr Urszula Taborska
tel./fax 12 648-57-39
e-mail: przedszkole120@op.pl
www.przedszkole120.pl
Nr rachunku bankowego:
40 1020 2892 0000 5802 0590 4315

GRY I ZABAWY

15.05.2020 Bączek z płyty cd

Do zrobienia CD bączków oprócz płyt potrzebujemy jedynie kartki, jedno groszówki, kredki, nożyczki i zwykły klej w sztyfcie.

Na początek wycinamy koło wielkości płyty Cd, przyklejamy koło do płyty używając zwykłego kleju w sztyfcie, ozdabiamy wg własnego pomysłu. W wewnętrznym otworze płyty należy umieścić prostopadle jednogroszówkę. Aby moneta zaklinowała się stabilnie, potrzebna jest odrobina siły. To najtrudniejszy moment i prawdopodobnie będzie potrzebna pomoc dorosłego.

Z samym rozkręceniem bączka przedszkolak poradzi sobie bez większych problemów. Przy prawidłowym pokolorowaniu bączka uzyskamy bardzo ciekawe złudzenia optyczne. 

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

14.05.2020 Zabawy z monetami

 

Zabawa Okrągłe monety

Potrzebne będą monety: 1 zł, 2 zł, 5 zł. Celem jest zaznajomienie dziecka z nazwą narodowej waluty. Dziecko wodzi palcem wokół monet. Następnie określa ten sam kształt w powietrzu.
Zabawa matematyczna Ile monet?
Rodzic wydaje polecenia dziecku: Weź do ręki dwie różne monety. Powiedz, która jest większa, a która mniejsza. Weź do ręki dwie takie same monety. Weź do ręki takie monety, żeby każda była inna od pozostałych. Ile masz monet? 
 
Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I
 
 

13.05.2020 Mały, średni, duży

Do zabawy potrzebne będą trzy pudełka i trzy maskotki różnej wielkości. W każdym pudełku należy zrobić otwór dopasowany do rozmiarów maskotki. Pudełka ustawiamy na podłodze jedno obok drugiego. Ustalamy z maluchem, że będą to domki pluszaków, ale maskotki nie wiedzą, czyj jest który domek. Dziecko musi im pomóc w dokonaniu wyboru. Zaczynamy od teatrzyku, bawiąc się na oczach dziecka: Duży miś chce wejść do małego domku. O nie! Nie zmieści się! To może zmieści się do średniego domku? Oj, też nie! To może do dużego domku? Tak, to właśnie tu mieszka duży miś! W kolejnym etapie prosimy dziecko, aby samo znalazło odpowiedni domek dla dużego misia. Analogicznie postępujemy z pozostałymi maskotkami. Zabawa uczy porównywania wielkości, rozpoznawania stosunków przestrzennych, rozumienia pojęć "mały", "średni", "duży", rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe oraz pozwala zrozumieć, że postawiony problem można rozwiązać przez próbowanie i działanie.

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

12.05.2020 Układanki lewopółkulowe

Czym są ćwiczenia lewopółkulowe? To wszystkie gry i zabawy, podczas których dziecko analizuje, spostrzega relacje, porządkuje, kategoryzuje, układa sekwencyjnie. Ćwiczenia takie rozwijają pracę lewej półkuli mózgu, która odpowiedzialna jest za mowę, czytanie, pisanie i funkcje intelektualne.  W ćwiczeniach lewopółkulowych świetnie sprawdzą się te zabawki, których masz dużo (wiele takich samych elementów) np. klocki, liczmany, patyczki, patyczki drewniane, pomponiki, guziki itp. Oczywiście możesz także skorzystać z gotowych układanek.

Pomysły na zabawę:

Układanie i odtwarzanie – rodzic układa wybrane klocki, następnie dziecko układa je w taki sam sposób poniżej/obok

Dopasowanie kształtu – rodzic układa klocki/zabawki na kartce, odrysowuje kształt – dziecko dopasowuje zabawki do kształtu

Sekwencje – rodzic rozpoczyna układanie wzoru (początkowo z 2 elementów – dzieci młodsze) np. trójkąt, kwadrat, trójkąt, kwadrat…. Zadaniem dziecka jest dokończenie rytmu. W tej zabawie wykorzystaj kolorowe pompony, figury geometryczne lub kartoniki z obrazkami. 

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

11.05.2020 Zabawy słuchowe

Zabawy rozwijające słuch i uwagę słuchową dziecka przygotowują go do właściwej percepcji dźwięków mowy, rozwijania słuchu mownego, a w konsekwencji do pięknej wyrazistej mowy.
Zabawy z przedmiotami codziennego użytku wydającymi dźwięki np. klucze, monety, sztućce, gazeta, czajnik, pudełko z kaszą, butelka z wodą, itp. Mama, tata prezentuje dźwięki przedmiotów i po prezentacji można rozpocząć zabawę w rozpoznawanie. Dziecko nie może widzieć podczas odgadywania przedmiotów.
Zagadki z instrumentami – cymbałki, bębenek, grzechotka, itp. Dziecko odwraca się i słucha dźwięku instrumentu. Odgaduje i sprawdza. Jeśli nie pamięta nazwy może wskazać gestem instrument. 
Zabawa w odgadywanie i identyfikowanie różnych głosów zwierząt oraz dźwięków otoczenia. Mama lub tata włącza nagranie i pokazuje planszę z różnymi obrazkami. Należy określić nazwę zwierzęcia lub przedmiotu oraz wskazać właściwy obrazek.

Różnicowanie dźwięków - Możemy wykorzystać w tej zabawie przedmioty np. pokrywkę od garnka, blachę do pieczenia ciasta, drewniany tłuczek,  lub instrumenty np. cymbałki, pianino, flet (jeśli je posiadamy). Dziecko odgaduje prezentowany dźwięk. Jaki dźwięk słyszysz?
Czy to był dźwięk głośny – czy dźwięk cichy?
Czy było dużo dźwięków – czy mało dźwięków?
Czy słyszysz dźwięk długi – czy dźwięk krótki? 
Czy to był dźwięk wysoki („cienki”) – czy dźwięk niski („gruby”)?
Przed rozpoczęciem zabawy prezentujemy w/w dźwięki i wyjaśniamy pojęcia: głośny – cichy, długi – krótki.

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

8.05.2020 Propozycje zabaw z ziarnami

Ryż, groch, fasola, kawa, ciecierzyca, pieprz… Jest wokół nas bardzo wiele ziaren i ziarenek, które możemy wykorzystać w zabawie z dzieckiem stymulując zmysł dotyku, wzroku a nawet słuchu.

Akcja segregacja – wsyp przynajmniej dwa rodzaje ziaren do miski i poproś dziecko, aby je posegregowało. To wyzwanie dobrze sprawdza się w przypadku maluchów. Starsze dzieci mogą zainteresować się przenoszeniem np. ziarna fasoli na łyżce z jednej miski do drugiej rozstawionej w odległości 2-3 metrów. Dużą przyjemność sprawia także samo dotykanie ziaren i ich przesypywanie.

Kolorowa posypka – wystarczy kolorowa krepa, ryż i ciepła woda, by te małe ziarenka zamieniły się w bajeczną posypkę. Jak to zrobić? Wkładamy krepę do naczynia z ciepłą wodą. Kiedy woda zostanie zabarwiona wyciągamy krepę i wrzucamy ryż na ok. 5 minut. Po odsączeniu ziaren należy je dobrze wysuszyć i bawić do woli.

Grzechotki – wsypując ziarna do jakiegokolwiek plastikowego lub metalowego opakowania po kosmetykach czy żywności stworzysz znakomity instrument domowej roboty. Możesz poeksperymentować z dzieckiem i stworzyć grzechotki o odmiennych dźwiękach wsypując inną ilość lub rodzaj ziaren.

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

7.05.2020 Rymowanki pokazywanki

Rymowanki pokazywanki to świetna sprawa! Doskonalą pamięć, orientację w schemacie własnego ciała, rozwijają małą motorykę. Są one znane od pokoleń. Najbardziej popularnymi w Polsce są: ,,Idzie rak", ,,Dwa Michały", ,,Sroczka", ,,Rodzina". Specyfiką tych zabaw jest to, że można bawić się nimi wiele razy, a mimo to nie tracą na swojej aktualności.

A oto propozycje:

Kółko małe, kółko duże

Kółko małe, kółko duże,
Rysujemy palcem w powietrzu małe i duże koło
Ręce w dole, ręce w górze,
Ręce w dół i w górę
Najpierw w prawo, potem w lewo,
Przechylamy w prawo i lewo
Tak się buja w lesie drzewo.
Bujamy na boki.

Trójkąt, kwadrat, serce, koło

Trójkąt, kwadrat, serce, koło
Rysujemy każdą z figury palcami w powietrzu
Dziś w przedszkolu jest wesoło
Rysujemy palcami uśmiech na twarzy
Serce duże, serce małe
Rysujemy w powietrzu serduszka
Już wesołe koło całe.
Robiły „płotek” – rozkładamy ręce szeroko na boki, tak, że krzyżują się między dziećmi.

Ręce w górę, ręce w bok

Ręce w górę, ręce w bok,
Ręce w górę i w bok
Klaśnij, tupnij i zrób skok.
Klaśnięcie, tupnięcie, wyskok
Ręce w dole, ręce w górze,
Ręce w dół i w górę
Palec idzie już na buzie.
Kierujemy palec na buzie.

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

6.05.2020 Rysowanie na piasku/mące

Do zadania potrzebujemy: lampki choinkowe, pojemnik do przechowywania z przezroczystą i płaską pokrywą, taśmę klejącą, coś płaskiego do wyrównywania sypkiego materiału oraz oczywiście sam piasek lub mąkę.

Umieść lampki w przezroczystym pojemniku, aby kabel zasilający pozostał na zewnątrz. Pokrywę pudełka połóż odwrotną stroną na pojemniku. Dzięki temu brzegi wieka będą zatrzymywały piasek na właściwym miejscu. Następnie przyklej pokrywę do pudła taśmą klejącą. Bawimy się najlepiej  w ciemnym pomieszczeniu. Wysyp na wieko piasek lub mąkę, wyrównaj przy pomocy łopatki i włącz lampki. Dziecko niech rysuje palcem, dłonią, patykiem…

Zabawa piaskiem lub mąką w domu wiąże się z lekkim odkurzaniem, ale z pewnością warto.

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

5.05.2020 Ciecz nie newtonowska

Ciecz nie newtonowska  to jedna z ciekawszych propozycji mas, ponieważ mieszanka zachowuje się jednocześnie jak woda i ciało stałe. Zanurzając w niej wolno dłoń, mamy wrażenie, że zatapia się jak w wodzie. Jednak gdy uderzamy w nią lub ją ściskamy, staje się ciałem stałym. Do jej stworzenia potrzebujemy jedynie mąkę ziemniaczaną oraz wodę.

Wykonanie. Do mąki ziemniaczanej stopniowo dolewamy wodę i mieszamy, aż utworzy się "gęsta woda". Możemy zabarwić ciecz barwnikiem spożywczym.

Ciecz nie newtonowska koniecznie musi być w jakimś naczyniu, inaczej się rozpłynie jak woda. Masę przechowujemy maksymalnie pięć dni w lodówce, zamkniętym pojemniku.

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

4.05.2020 Quizy od 3 do 133 lat

Dzisiaj zapraszamy Was do skorzystania z zasobów Internetu. Na stronie https://szaloneliczby.pl/quizy-dla-dzieci/,  https://czasdzieci.pl/quizy/ dostępne są quizy, dostarczą nie tylko rozrywki, ale też pozwolą utrwalić lub poznać nową wiedzę. Na rozwiązanie czekają zadania związane z gotowaniem, zakupami, przedmiotami codziennego użytku, przyrodą, Polską, bajkami, nietypowymi jednostkami i wiele, wiele innych.

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

30.04.2020 Kreatywne maziaje

Do zabawy będziemy potrzebować kartkę papieru technicznego (małą, dużą do wyboru),

kolorowe farby,  reklamówkę przezroczystą lub folię spożywczą.

Na kartkę wyciskamy farbę i przykrywamy folią. Dziecko uciska folię rozmazując farbę  i tworząc kreatywne mazaje. Farba zmienia fakturę i grubość pod paluszkami. Po skończeniu etapu tworzenia, z pomocą rodziców dzieci odklejają folię od kartki i można już podziwiać efekty pracy. Może na tyle zainspirujemy malucha, że kiedyś zostanie sławnym artystą, kto wie? 

Opracowała: Katarzyna Werbiłowicz, gr. IV

 

29.04.2020 Boisko z pudełka kartonowego

Do wykonania boiska będziemy potrzebować nie wysokiego pudełka kartonowego, taśmy do zaznaczenia bramek, lini środka itp. W meczu na tym boisku za piłkę posłużyć może np. plastikowa nakrętka po mleku. „Piłkę” pstrykamy albo popychamy palcem do bramek przeciwnika. Pstryka ten, na którego połowie znajduje się aktualnie korek. Obrona zasłania bramkę dwoma palcami. 

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

28.04.2020 Łamigłówki matematyczne

Pomoce do zabawy można wykonać samodzielnie wykorzystując do tego rolki po papierze toaletowym oraz patyczki, koraliki, guziczki, zakrętki do butelek itp.

Na rolki po papierze toaletowym naklejamy cyfry 0-9 (u dzieci młodszych kropki odpowiadające ilości przedmiotów). Dajemy dziecku garść patyków i prosimy, żeby do każdego kubeczka powstałego z rolki włożyło odpowiednią ilość (zgodnie z cyfrą/kropką widniejącą na karteczce).

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

27.04.2020 Przepis na masę plastyczną PLAY-DOH

Do zrobienia masy potrzebujemy:

2 szklanki mąki

1,5 szklanki soli

2 szklanki wody

2 łyżeczki oleju

łyzeczka kwasu cytrynowego

Wszystkie składniki mieszamy ze sobą w naczyniu, gotujemy na małym gazie, aż masa będzie twarda, ciągle mieszając. Odkładamy do ostudzenia, dzielimy ciasto na części - jeśli chcemy uzyskać kilka kolorów - do każdej części dodajemy inny barwnik spożywczy. Zagniatamy. 

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

24.04.2020 Zabawa w kalambury 

Kto powiedział, że kalambury to gra tylko dla dorosłych? Nic bardziej mylnego! Oto propozycja gry dla dzieci, która polega na odgadywaniu haseł z popularnych bajek. Uczestnik zabawy ma za zadanie wykonywać jedynie gesty, bez używania słów, np. ma pokazać tytuł bajki lub jakąś postać z tej bajki. Pozostałe osoby muszą zaś, obserwując pokazującego, odgadnąć o jaką bajkę lub postać chodzi. Jeśli to możliwe można podzielić uczestników na zespoły i wprowdzić elementy rywalizacji np. wygrywa ta drużyna, która odgadnie jak najwięcej tytułów bajek.

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

23.04.2020 Zabawy ruchowe z wykorzystaniem taśmy klejącej

Do zabawy potrzebujemy taśmy klejącej, malarskiej (najlepiej kolorowej). Naklejamy na podłodze 5-6 linii. Odległości między liniami powinny być równe i wynosić ok 30 cm. Pamiętajcie, żeby usunąć z tego miejsca niebezpieczne przedmioty. Szukajcie miejsca możliwie przestrzennego.

Propozycje ćwiczeń:

Skok do przodu

Skok w tył

Rozciąganie

Skok na jednej nodze

Skok w dal

Te proste zabawy ruchowe wykonamy nie tylko w dużym domu, ale i w prawie każdym, nawet niewielkim mieszkaniu. Zabawy te zawierają ćwiczenia rozciągające, wzmacniające mięśnie posturalne oraz koordynację. Można się przy nich porządnie zmęczyć!

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

22.04.2020 Pomysły na wykorzystanie klocków Lego - poszukiwacze kolorów

Potrzebne będą  klocki Lego oraz kartki w takich kolorach. Należy ułożyć na stole lub na podłodze kartki w kilku kolorach, takich samych jakie mają wybrane klocki (dla młodszych dzieci mogą być Lego Duplo). Na każdej kartce połóżcie po 10 klocków w jednakowym kolorze (lub 5, jeśli dziecko nie umie jeszcze liczyć). Następnie Rodzic prosi dziecko, by opuściło na chwilę pokój, a ty w tym czasie opiekun chowa  klocki w różnych miejscach. Zawołaj teraz młodego poszukiwacza. Niech spróbuje odnaleźć wszystkie klocki i ułożyć je na kartce w tym samym kolorze. Możecie zamieniać się rolami. Istnieje kilka modyfikacji tej zabawy Lego. Poszukiwanie klocków w kilku kolorach jednocześnie; Kooperacyjne poszukiwanie klocków przez kilkoro dzieci; Każde z dzieci poszukuje innego koloru i wygrywa to dziecko, które jako pierwsze znajdzie wszystkie klocki; Można dla utrudnienia zamienić kilka klocków na małe LEGO.

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

21.04.2020 Edukacyjne wierszyki, czyli jak coś narysować

Jak narysować biedronkę? a może domek albo auto?

Pomogą Wam w tym krok po kroku rymowane wierszyki, które pokazują, jak narysować proste elementy.

Polecam przystępną i łatwą naukę rysowania dla wszystkich przedszkolaków na kanale

you tube ,,Kukuryku”

https://www.youtube.com/watch?v=JE4xQqRePZk

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

20.04.2020 Kot w worku

Potrzebne będą: nieprzezroczysty worek, reklamówka oraz różne przedmioty, które do niej schowamy.

Zabawa polega na ukryciu różnych przedmiotów w nieprzezroczystym worku, pudełku. Zadaniem dziecka będzie włożenie ręki do środka i odgadnięcie poprzez dotyk, co zostało schowane. Inną wersją tej zabawy mogą być konkretne polecenia, jaki przedmiot ma zostać odnaleziony, np.: “Wyjmij piłeczkę, klocek, misia”.

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

17.04.2020 Zabawy badawcze - elektryczność

Czy potarty grzebień elektryzuje się?

Potrzebne będą : grzebień, skrawki papieru, wełniany szalik lub rękawiczki.

Przebieg : Pocieramy grzebień wełną. Zbliżamy grzebień do skrawków papieru. Obserwujemy, jak skrawki papieru ,,podskakują” do grzebienia.

Rozmowa z dziećmi : Na pewno czasem rozczesując włosy zauważyliście dziwne zjawisko. Kiedy zbliżaliście grzebień do głowy, włosy jakby ,,stawały dęba”. Grzebień w trakcie rozczesywania włosów również elektryzuje się i przyciąga włosy.

Czy można naelektryzować nadmuchany balon?

Potrzebny będzie: balon.

Przebieg : Dmuchamy balon. Elektryzujemy balon pocierając go o włosy na głowie. Do elektryzowania balonu można użyć również gazety. Odsuwamy i zbliżamy balon do głowy. Czy twoje włosy ,,stają dęba”? Naelektryzowany balon zbliżamy do wody cieknącej małą strużką z kranu. Czy widzisz, jak woda odchyla się w stronę balonu?

Opracowała: Iwona Radoń, gr. III    

 

16.04.2020 Gra planszowa Kto pierwszy?

Pomoce: kolorowe kartki ksero w 4 kolorach: czerwone, zielone, niebieskie, żółte (ilość kartek dowolna, zależna od długości chodniczka) kostka duża lub mała z oczkami 1- 6.

Rodzic proponuje grę planszową na dywanie tzw. wyścigi od startu do mety.

Wspólnie z dzieckiem układa z kolorowych kartek ksero toru do gry planszowej (tworzą tzw. chodniczek) na całej powierzchni dywanu. Zaznacza początek i koniec gry poprzez napisy na kartkach: START i META. Jeśli dziecko chce może samodzielnie napisać te wyrazy.

Reguły gry uczestnicy ustalają razem (rodzic i dziecko).

Uczestnicy, stają przed kartką z napisem START. Kolejno rzucają kostką do  gry, liczą oczka na głos i przesuwają się o tyle pól (idą po kartkach) do przodu ile było kropek na kostce.

Jeżeli uczestnik stanie na czerwonej kartce - traci jedną kolejkę, jeżeli na zielonej – ma dodatkowy rzut, jeżeli na niebieskiej – przesuwa się do przodu np. o 2 lub 4 miejsca, a jeżeli stanie na kartce żółtej – przesuwa się o 2 lub 4 pola do tyłu. Kto wyrzuci 6 oczek – ma dodatkowy rzut. Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do mety.

Grę można opracować wg własnego pomysłu, dodatkowo można np. wprowadzić zagadki, ćwiczenia w zależności od koloru kartki (pola).

Gra wymaga przestrzegania ustalonych zasad, wyzwala spore emocje, te pozytywne (wygrana) i te negatywne (przegrana), z którymi należy się pogodzić…

Opracowała: Barbara Malik, gr. V

 

15.04.2020 Sweter z guzikami

Sweter z guzikami” – zabawa matematyczna polegająca na dodawaniu lub odejmowaniu guzików na swetrze, zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek na kostce. Dziecko rzuca kostką mówiąc słowa rymowanki „raz i dwa, teraz kostką rzucam ja”, następnie liczy oczka na kostce i układa lub zabiera guziki ze swetra.

Gra ma na celu doskonalenie logicznego myślenia w trakcie ustalania i szukania możliwych rozwiązań (czy możemy zabrać lub dołożyć guziki) oraz kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie sześciu elementów. 

Pomoce: szablon swetra z brystolu z zaznaczonymi miejscami na guziki; duża kostka do gry z oczkami; guziki w różnych kształtach i kolorach (mogą być koła wycięte z kartonu).

Opracowała: Barbara Malik, gr. V

14.04.2020 Odrysowywanie cieni - zabawa motoryczna 

          Czy to słońce, czy światło z lampki każdy punkt świetlny sprawia, że nasze ukochane zabawki rzucają cień. Można z odrysowanych cieni naszych ulubionych zabawek stworzyć wspólnie z dzieckiem rysunek. Do tej zabawy potrzebujesz kilka ulubionych zabawek, kartkę, kredkę lub pisak i trochę słońca. Odrysowywanie cieni, to niezwykle twórcza zabawa pobudzająca dziecięcą wyobraźnię i twórczość. Z pewnością zaciekawi każdego malucha, a przy okazji pozwoli na odrobinę obserwacji.

           Zwykłe rysownie na kartce, które jest na wyciągniecie ręki każdego dnia nie jest tak ciekawe jak odrysowywanie cieni różnych przedmiotów, a tym bardziej ulubionych zabawek. Dziecko w czasie zabawy rozwija zdolności manualne, pobudza wyobraźnię, a także może zaobserwować jak odrysowany kształt cienia zmienia się i przesuwa wraz z wędrującym po niebie słońcem. To fajny sposób na pokazanie dziecku jak kula ziemska przesuwa się względem słońca. Odrysowane kształty możemy dowolnie pokolorować tworząc ciekawą ilustrację.

Opracowała: Joanna Kutowicz, gr. II

10.04.2020 Naturalne sposoby na barwienie jajek

Jajko należy zanurzyć w gorącej wodzie z wybranym składnikiem (i małą ilością octu, aby kolor był lepiej utrwalony) i zagotować. Pamiętaj, im dłużej jaja będą w wodzie, tym kolor skorupek będzie mocniejszy! Na koniec możesz delikatnie posmarować jaja odrobiną oleju - będą ładnie błyszczały!

Naturalne barwniki - jak uzyskać poszczególne kolory:

Brązowy - gotowanie jajek w wodzie z łupinami cebuli (na 1 jajko potrzebne są łupiny z ok. 2 cebuli)

Złotobrązowy - gotowanie jajek w łupinach orzecha włoskiego.

Pomarańczowy - gotowanie jajek w soku z marchwi lub dyni. 

Różowy - gotowanie jajek w soku z buraka.

Niebieski - gotowanie jajek z owocami tarniny, borówki amerykańskiej albo z liśćmi z czerwonej kapusty.

Żółty -  gotowanie jajek w wodzie z kurkumą.

Zielony - gotowanie jajek w wywarze szpinaku.

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

9.04.2020 Gniotki

Gniotki mogą być świetną pomocą nie tylko w ćwiczeniu ręki. Mogą posłużyć także do rozmowy o emocjach Czasem nie wiemy jak zacząć rozmowę o uczuciach, trudnych wydarzeniach i emocjach z nimi związanych.

Potrzebne materiały: balony; wypełnienie – mąka, ryż, kasza itp., flamaster; lejek bądź szklanka; włóczka – opcjonalnie. Balon włóż do lejka lub naciągnij na szklankę. Wsyp do środka balonu mąkę lub ryż, kaszę, groch, koraliki itp. Zawiąż balon i GOTOWE!

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I

 

8.04.2020 Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe dla dzieci to świetna zabawa, która zbawiennie wpływa na rozwój aparatu mowy oraz przygotowanie do regulacji emocji. Wiele zabaw oddechowych jest bardzo prostych i nie wymagają żadnych specjalnych przedmiotów czy pomocy terapeutycznych.

Puszczanie baniek mydlanych

Najbardziej popularnym i uwielbianym ćwiczeniem oddechowym dla dzieci jest puszczanie baniek mydlanych.  Wystarczy kupić zestaw do robienia baniek mydlanych i pokazać dziecku co można z nim robić. Warto zwrócić uwagę na prawidłowy oddech: wdech nosem i wydech ustami – wtedy bańki będą największe, a policzki i usta będą prawidłowo pracowały.

Kolorowe obrazy

Dzieci z natury są ciekawskie i każdy nowy sposób malowania jest dla nich bardzo interesujący. Przy użyciu rurki (szerokiej lub wąskiej) rozdmuchujemy kolorowe farby na papierze.  Taka forma malowania sprawia, że tworzymy wspaniały, nowoczesny obraz, a jednocześnie ćwiczymy oddech.

Ciemno-jasno

Najlepszym czasem na tę zabawę jest pora wieczorna, kiedy już jest ciemno. Zapalamy wtedy kilka świeczek, gasimy światło i bawimy się w zabawę ciemno – jasno. Dzieci bardzo lubią zdmuchiwać płomień. Robią to już całkiem dobrze podczas swoich drugich urodzin. Jednak nie wszystkim dzieciom przychodzi to łatwo. Zabawa ze świeczką to świetne ćwiczenia oddechowe dla dzieci motywującym je do dalszej do pracy logopedycznej.

Opracowała: Grażyna Antosiak gr. I 

 

7.04.2020 Zabawy plastyczne-malowanie pianą

Do zabawy potrzebny będzie: duży biały brystol, kilka szklanek, woda, płyn do mycia naczyń, słomki, farby lub barwniki. Do szklanek z wodą nalewamy odrobinę płynu do mycia naczyń oraz farby lub barwnika. Płyn dokładnie mieszamy i gotowe ,,barwne mieszanki” ustawiamy w kilku miejscach na białym brystolu. Najlepiej przed zabawą stół zabezpieczyć ceratką, aby uniknąć zabrudzeń. Teraz dzieci dmuchają do każdej ze szklanek tworząc olbrzymie ilości kolorowej piany.  Jest to przy okazji doskonale ćwiczenie logopedyczne. Można również dmuchać w wytworzoną już pianę słomką tworząc w niej wielkie bańki mydlane. Zabawa daje dzieciom mnóstwo frajdy i z pewnością spodoba się każdemu z nich. Kolorową piankę można też nanosić plastikową łyżeczką na karton tworząc ciekawe kompozycje.

Opracowała: Teresa Kucharska, gr. III

 

6.04.2020 Gra matematyczna - kuleczki

Dzięki tej grze rozwijamy u dzieci kompetencje matematyczne,  pamięć, koordynację wzrokowo-ruchową, utrwalimy liczebniki główne.

Do przygotowania tej gry  potrzebujemy 3 plastikowe butelki po wodzie mineralnej, kostkę do gry, kartkę oraz jakieś kuleczki – mogą też być nasiona fasoli, kulki  z bibuły. Rzucamy trzykrotnie  kostką, a dziecko ma zadanie zapamiętać kolejno liczbę wyrzuconych oczek, np. 1..  4….2. Rodzic po każdym rzuceniu kostką  zapisuje na kartce w postaci kresek, kropek lub cyfr odpowiednią liczbę (nie pokazuje dziecku – ma to być w razie czego podpowiedzią).  

Gra polega na wrzucaniu do butelek odpowiedniej liczby kuleczek zgodnie z kolejnością wyrzuconych oczek na kostce.

Można zacząć najpierw od dwóch butelek, a jak dziecku nie sprawia to kłopotu zwiększyć liczbę butelek do 3.

Opracowała: Katarzyna Werbiłowicz, gr. IV

 

3.04.2020 Zabawy edukacyjne z łyżeczkami

Potrzebne materiały: kilka plastikowych (lub zwykłych) łyżek, pisak suchościeralny i wiele możliwości tworzenia zabaw edukacyjnych. Czytanie sylabowe, nauka liczenia, zabawy z emocjami i trening małej motoryki to wszystko w jednym. A to co najlepsze materiały możemy wykorzystywać wielokrotnie.

Oto kilka propozycji zabaw z łyżkami:

Czytanie sylabowe - za pomocą dwóch łyżek białej i przezroczystej łączymy spółgłoski z samogłoskami i odczytujemy kolejne sylaby. To świetny sposób na naukę czytanie przez zabawę i trening pisania pierwszych literek w niebanalny sposób.

Nauka liczenia - dopasowywanie liczby kropek do odpowiadających im wyników. Dodawanie, odejmowanie, szukanie brakującej cyfry można ćwiczyć wykorzystując łyżki. Jest też świetny pomysł z dopasowaniem dużych liter alfabetu do małych literek.

Zabawy emocjami - rysownie buziek, oczu, zmienianie uczuć, naśladowanie min, nazywanie różnej mimiki twarzy. Dziecko rysując i zmazując trenuje małą motorykę. Nieudany rysunek wykonany pisakiem suchościeralnym łatwo zmażemy z łyżki nawet palcem. Na białej łyżce rysujemy oczy i nos, a na przezroczystej różne buzie.

Opracowała: Joanna Kutowicz, gr.II

 

2.04.2020 Jednorożce z tekturowych rolek po poapierze toaletowym

Potrzebne materiały: rolki po papierze toaletowym, kolorowe papiery, dobry klej, kolorowe włóczki, czarny pisak lub gotowe plastikowe oczka do naklejenia, kawałek brokatowego papieru lub na przykład złoty drucik kreatywny, nożyczki

Wykonanie:

Rolki po papierze toaletowym owijamy kolorowym papierem i przyklejamy klejem. Odcinamy nadmiar papieru z góry i dołu tubki. Z kolorowych włóczek robimy ogon i grzywkę jednorożca. Z papieru wycinamy róg i uszy. Można wykorzystać wszystkie dostępne materiały jakie posiadamy w domu, należy tylko uruchomić wyobraźnię.

Z tekturowych rolek można zrobić wiele innych postaci (stworki, zwierzątka, itp.)

Opracowała: Anna Kwinta, gr. II

 

1.04.2020 Malowanie solą

Malowanie solą to bardzo prosta i ciekawa technika plastyczna, która dostarcza dziecku wielu bodźców dotykowych oddziałując niezwykle na wyobraźnię. Nadaje się do tworzenia  pięknych barwnych obrazków, które będą oryginalnymi dekoracjami pokoju dziecięcego. To bardzo atrakcyjna zabawa plastyczna zarówno dla młodszych, jak też starszych dzieci.            

Starsze dzieci mogą samodzielne narysować ilustracje, którą udekorują wielobarwną solą, a dla młodszych szkrabów można wydrukować gotowy rysunek na przykład może to być wiosenny motyl. Przepis jest prosty: poszczególne części skrzydeł motyla smarujemy klejem typu wikol lub magic i posypujemy wybranym kolorem soli ewentualnie zabarwionego piasku. 

Do zabawy w barwienie soli potrzebny jest kilogram zwykłej soli kuchennej, kolorowa kreda, miseczki i duży talerz lub tacka. Dziecko pocierając kredą, kulając ją i przesuwając w różne strony po rozsypanej soli sprawia, że sól stopniowo przyjmuje kolor ścieranej kredy. Zabarwioną sól wsypujemy do kilku miseczek i wykorzystujemy do pracy plastycznej, można też ją warstwami wsypać do butelki tworząc piękna dekorację. Dla chętnych polecam wykonanie solnych pisanek, szczegóły ich przygotowania można znaleźć na stronie https://mojedziecikreatywnie.pl/2014/04/solne-pisanki/

Opracowała: Teresa Kucharska, gr. III

 

31.03.2020 Zabawy badawcze z wodą

Co pływa, a co tonie?

Potrzebne będą: miski z wodą, przedmioty wykonane z różnego metalu - drewniane, plastikowe, metalowe, papierowe.

Przebieg: Rodzic i dziecko otrzymują miski z wodą i komplet różnych przedmiotów. Zadaniem dzieci jest sprawdzenie, które z tych przedmiotów toną, a które pływają w wodzie.

Na koniec wymieniamy swoje spostrzeżenia i formułujemy wnioski:

- przedmioty wykonane z drewna, papieru, plastiku pływają w wodzie,

- przedmioty wykonane z metalu toną w wodzie.

Kiedy metalowy kapsel pływa, a kiedy tonie?

Potrzebne będą : metalowa kulka, kapsle, naczynia z wodą

Przebieg : Przygotowujemy metalową kulkę oraz kapsle. Określamy z czego wykonane są te przedmioty i czy potrafią pływać one w wodzie. Następnie sprawdzamy czy zaproponowane odpowiedzi są prawdziwe. Na koniec zginamy kapsle i polecamy dzieciom sprawdzić czy teraz kapsle będą pływać w wodzie.

Formułujemy wnioski :

 - przedmioty wykonane z tego samego materiału mogą pływać lub tonąć.

Co możemy rozpuścić w wodzie?

Potrzebne będą: sól, cukier, mąka, pieprz, piasek, pięć słoiczków (po dżemie) wypełnionych wodą.

Przebieg : Odmierzamy jednakowe ilości cukru, soli, mąki, pieprzu, piasku i wsypujemy do oddzielnych słoików. Mieszamy wodę w słoikach, aby rozprowadzić to, co wsypałeś. Obserwujemy co pewien czas, co dzieje się w słoikach (przez około pół godziny).

Rozmowa z dziećmi: Zauważyliście, że w wodzie rozpuściły się całkowicie sól i cukier. Woda, która powstała po rozpuszczeniu cukru i soli, jest zupełnie przezroczysta. Trudno odróżnić, w której jest sól, w której cukier. Taką wodę nazywamy roztworem. Nie można w niej zauważyć żadnych śladów cukru czy soli. Tylko smak jest inny. Przyjrzyjcie się teraz wodzie, do której wrzuciliście mąkę. Jest mętna, prawda? Taka woda tworzy zawiesinę. Pozostały w niej zawieszone odrobinki mąki.

Piasek natomiast nie rozpuszcza się w wodzie, opada na dno słoika. Woda nad piaskiem jest czysta. Nie rozpuścił się w wodzie również pieprz. W życiu codziennym spotykacie się z różnego rodzaju roztworami. Pomyślcie, jakie roztwory przyrządzacie codziennie. Na pewno często słodzicie herbatę.

Jeżeli kąpaliście się w morzu, to pewnie czuliście słono-gorzki smak wody morskiej. To również roztwór soli. A woda mineralna? I w tej postaci pewnie nie raz piliście roztwór wody z różnymi solami mineralnymi.

Opracowała: Iwona Radoń, gr. III

 

30.03.2020 Zabawu rytmiczne z panem Miłoszem

Rodzice przekonajcie się dlaczego Przedszkolaki uwielbiają zabawy muzyczno-rytmiczne Pana Miłosza!
Spróbujcie - zabawa gwarantowana także dla Rodziców!

TUPTAJ, MALUSZKU:
https://youtu.be/_cht9rDfYXg :)

Kompletne zajęcia dla dzieci w wieku 2-4 lata - idealny przykład tego, jak mogą wyglądać, w którym dzieci uczą się i bawią

TUPTAJ, ŚREDNIACZKU
https://youtu.be/bZnfkuZMQ9Q

Kompletne zajęcia dla dzieci w wieku 3-5 lat, a nawet starszych! Takie, jak w przedszkolu - Pan Miłosz z "odtwarzacza", a dzieci tuptają!

TUPTAJ, STARSZAKU
https://youtu.be/vjnvB9gEDmA :)

Kompletne zajęcia dla dzieci w wieku 5-7 lat, a nawet starszych! Takie, jak w przedszkolu - Pan Miłosz z "odtwarzacza", a dzieci tuptają!

ZABAWY BEZ KOŃCA:
https://www.youtube.com/watch?v=13_U20z0qe0

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr.I

 

27.03.2020 Pomysły na ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.

Poniżej link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych: http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/)

Opracowała: Grażyna Antosiak. gr. I

 

26.03.2020 Gra matematyczna - Zbieramy owoce w sadzie

Potrzebne materiały: arkusz papieru, kredki, mazaki, kostka do gry, klocek do odmierzania płytek chodniczka, 2 pudełka, liczmany: żetony, guziki, fasola lub małe kamyczki (jako owoce)

Rodzic  rysuje na arkuszu papieru chodniczek. Zaznacza początek (napis START) i koniec (napis META), podaje nazwę gry: ,,Zbieramy owoce w sadzie”

Wyjaśnia: Tu jest brama wejście do sadu (START), a tam wyjście czyli (META). W moim sadzie jest chodniczek (rysuje płytki chodniczka odmierzając klockiem). Dziecko pomaga odmierzać płytki lub samodzielnie rysuje. Po dwóch stronach chodniczka rosną drzewa owocowe (dziecko rysuje pętle z jednej i drugiej strony chodniczka, pętli musi być dużo).

Rodzic przygląda się planszy i stwierdza, że jeszcze brakuje owoców. Proponuje aby były nimi drobne przedmioty np. kamyki, fasola, guziki lub koraliki. Umieszcza je na drzewach, po kilka np. 2,3,4 itp. (układa w pętlach). Rodzic przygotowuje 2 pudełeczka (koszyczki) na owoce dla każdego uczestnika.

Zasady gry:

Ustawiamy pionki przy wejściu do sadu (na linii START), ustalamy, kto pierwszy rzuca kostką, a następnie przesuwamy pionki po chodniczku zgodnie z ilością oczek na kostce (dziecko liczy na głos).

Jeżeli pionek zatrzyma się na płytce pod drzewem, można zebrać owoce z tego drzewa i wsadzić do koszyczka (pudełeczka). Wygra ten, kto zbierze więcej owoców.

Gra toczy się: gracze rzucają przemiennie kostką, przesuwają pionki, zbierają owoce. Gra jest bardziej interesujące gdy drzew jest więcej. W tej grze jest także wyścig, ale nie polega on na szybkim przebiegnięciu chodniczka, lecz na tym, aby zebrać jak najwięcej owoców. Można tego dokonać wówczas, gdy pionek będzie często się zatrzymywać. Szansa na sukces wzrasta, jeżeli grający wyrzuci mało kropek na kostce. W zdecydowanie lepszej sytuacji jest ten, kto pierwszy przesuwa się po chodniczku. Gra kończy się, gdy obaj grający wyjdą z sadu czyli dotrą do METY…Koniec gry.

Każdy z grających ma sporo owoców. Trzeba je policzyć i ustalić kto wygrał (kto ma więcej a kto mniej). Można  zaproponować dziecku ustawienie np. kamyczków czy koralików w rzędzie i głośne liczenie. Można też ustawić kamyki jeden nad drugim i pozwolić dziecku wypowiedzieć się, kto ma więcej.

W podobny sposób można wspólnie z dzieckiem skonstruować grę ,,Zbieramy grzyby w lesie” lub ,,Zbieramy kwiaty na łące”. Konstruowanie nowych wariantów gry daje dzieciom okazję do myślenia strukturami, jest to dobre przygotowanie do rozwiązywania zadań, zwłaszcza tekstowych. 

Opracowała: Barbara Malik, gr. V

 

25.03.2020 Przykłady ćwiczeń logopedycznych

Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.

Przykłady:
·„Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy,  zwierzęta. (Przykładowa strona z odgłosami:  https://odgłosy.pl/ )

·Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.

 ·Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (Z ilu wyrazów składa się zdanie:  Mama czyta książkę. (3))

·Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.

·Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.

·Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
·„Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują  wyrazy i zgadują. (m – a – m – a (mama), b – a –  l – o – n (balon) itp.
·„Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.

Ciekawy artykuł pomagający nauczyć dziecko głoskować i dzielić wyrazy na sylaby: (https://www.mjakmama24.pl/edukacja/pomoc-w-nauce/gloski-przyklady-aa-RZFj-caSE-AqfM.html

Opracowała: Grażyna Antosiak gr. I

 

24.03.2020 Zabawy badawcze z powietrzem

 Co znajduje się w pustej butelce ?

Potrzebne będą : miseczka z wodą, butelka po soku.

Przebieg: ,,Pustą ” butelkę zanurzamy do miski z wodą. Z otworu szyjki

wylatują ,, bąbelki ”. Butelka napełnia się wodą.

Wylatują z butelki, a więc jednak,, coś ” tam było. Mogło być tam tylko powietrze. A więc te bąbelki są to pęcherzyki powietrza. Dopiero w wodzie stają się one widoczne. Powietrze jest gazem, którego nie widać gołym okiem. Teraz chyba jesteście już przekonani, że powietrze naprawdę istnieje i można je zobaczyć, na przykład w postaci bąbelków w wodzie.

Czy szklanka jest pusta?

Potrzebne będą : szklanka, mały drewniany klocek, miseczka z wodą.

Przebieg : Wrzucamy klocek do miski z wodą. Obserwujemy, jak klocek unosi się na powierzchni wody. Odwracamy szklankę do góry dnem i nakrywamy nią pływający klocek. Klocek opada blisko dna.

Rozmowa z dziećmi : Jak myślicie, dlaczego tak się dzieje ?

Woda tylko w małej ilości wchodzi do szklanki, gdyż w szklance jest powietrze.

Czy teraz potraficie odpowiedzieć na pytanie, czym jest powietrze ? Powietrze jest gazem niewidocznym dla oka, ale wypełnia każdą wolną przestrzeń. Żyjemy zanurzeni w powietrzu jak ryby w wodzie. Powietrze jest w ,,pustej ”szklance

i ,,pustej ” butelce, jest w pokoju, w którym siedzicie, i za oknem na dworze, jest również w nadmuchanej piłce, którą lubicie się bawić. wszędzie tam, gdzie wydaje wam się, że niczego nie ma, jest właśnie powietrze.

Opracowała: Iwona Radoń, gr. II

 

23.03.2020 Zabawy z nasionami

Potrzebne będą: nasiona różnych roślin / fasola, groch łuskany, soczewica/, kasza, ryż

Zabawę zaczynamy od zagadek  /w zależności od umiejętności dziecka/: Jaką literę układam?  Jakie słowo? Jaką figurę? lub dla młodszych dzieci: Co układam? / słoneczko, kwiatek  serduszko/. Następnie przekazujemy zadanie dziecku, które układa samodzielnie lub z naszą pomocą. Można ułożyć też obrazek czy mandalę.

Jeżeli mamy w domu nasiona roślin, np.: rzeżucha, owies, trawa dla kota, rzodkiewka, groch, fasola, itp., możemy urządzić wyścig kiełków. Potrzebny będzie   jeszcze spory kawałek waty, duża podstawka pod kwiaty lub taca. Na namoczoną watę wysypujemy w małych grupkach nasiona i zapisujemy nazwę roślin. Nasiona fasoli lub groch trzeba wcześniej namoczyć 2-3 dni. Umieszczamy w ciepłym miejscu i zraszamy codziennie aby wata nie wyschła. Po paru dniach rośliny kiełkują, a dzieci obserwują wzrost i pielęgnują rośliny, przewidują, które nasiona najszybciej  zakiełkują, najszybciej urosną, będą najwyższe, najgrubsze, itp.  

Opracowała: Małgorzata Waskiel-Palus, gr. V

 

20.03.2020 Najlepsze masy plastyczne dla dzieci

Zabawa masą plastyczną to nie tylko świetny sposób na spędzanie wolnego czasu, ale również doskonałe ćwiczenie motoryki małej. Sprawność małych dłoni ma znaczenie, jeśli chodzi o gotowość do osiągania kolejnych etapów – naukę mówienia, czytania i pisania. Jeśli dziecko wolniej uczy się mówić, ma problemy z okazywaniem emocji, przejawia agresywne zachowania, to masy plastyczne dla dzieci będą doskonałym pomysłem.

Przepis na masę solną

Masa solna króluje w wielu polskich domach. Można z niej przygotować wiele prostych ozdób i bardziej skomplikowanych propozycji.  Przygotowanie masy solnej jest bardzo proste. Potrzebne są: dwie porcje mąki, dwie porcje soli, jedna porcja wody. Sól i mąkę mieszamy, dodajemy stopniowo wodę aż do uzyskania plastycznej masy. Masa solna zamknięta w szczelnym opakowaniu może posłużyć również kolejnego dnia podczas zabawy. Po wykonaniu ozdób, masę solną suszymy w piekarniku lub pozostawiamy do wyschnięcia samoistnie.

Przepis na domową ciastolinę

Istnieje wiele przepisów na domową ciastolinę dla dzieci. Wiele z nich niestety wymaga gotowania. Poniższa propozycja to opcja dla tych, którzy chcą uzyskać błyskawiczną masę, szybką i prostą w przygotowaniu. Oto przepis na domową ciastolinę dla dzieci: 2 szklanki mąki, 1 szklanka soli, 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia, 2 łyżki oleju, 1 szklana wrzątku, wybrane barwniki spożywcze. Mieszamy wszystkie składniki suche i olej, na końcu dodajemy wrzątek. Ugniatamy na początku łyżką, a potem gdy się schłodzi, dłońmi. Na końcu dodajemy po rozdzieleniu masy barwniki spożywcze. Powstała masa jest delikatniejsza niż masa solna, bardzo plastyczna i przyjemna w ugniataniu, doskonale wyciąga się ją z foremek. Masą można bawić się wielokrotnie, przechowujemy ją w lodówce w szczelnie zamkniętym pojemniku.

Przepis na masę cukrową.

Przygotujemy ją w kilka chwil w domu. Oto przepis: 800 gramów cukru pudru, 100 gramów glukozy (dostępna w sklepie spożywczym), 70 ml wody, 4 łyżeczki żelatyny. Żelatynę zalewamy wodą i czekamy aż zamoknie. Cukier puder przesiewamy do miski, żeby nie było grudek. Dodajemy glukozę (jeśli nie chce się połączyć, trochę podgrzewamy masę), następnie dodajemy cukier i mieszamy aż utrzymamy plastyczną masę. Gotowe, można się bawić do woli.

Opracowała Grażyna Antosiak, gr. I

 

19.03.2020 r. Zabawy ruchowe

Zabawy i zajęcia organizowane w domu rozwijają sprawność ruchową dzieci, zaspokajają naturalną potrzebę ruchu. Zabawy ruchowe wprowadzają radosny nastrój, dobre samopoczucie, usprawniają małą i dużą motorykę. Poprzez zabawy i ćwiczenia ruchowe dzieci pokonują trudności dzięki czemu wzmacniają wiarę we własne możliwości. Poniżej kilka propozycji zabaw ruchowych.

Wyścig żółwi - na mecie ustawia się jedno lub więcej dzieci w pozycji na czworaka. Każdy zawodnik na plecach ma balast w postaci woreczka. Każdy porusza się na czworaka najszybciej jak potrafi. Gdy woreczek spadnie zaznaczamy od miejsca dokąd żółw dotarł. Dzieciaki lubią poprawiać swój rekord i próbować dojść za każdym razem dalej. I tak zabawa może trwać naprawdę długo.

Przeprawa przez rzekę – wasz pokój to przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Musicie przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Czym są kamienie? Poduszkami jaśkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg zmieniajcie ustawienie. Oczywiście na trudniejsze, tak jakby to był kolejny poziom do przejścia w grze.

Butelkowy slalom - ta zabawa poprawia koncentrację, ćwiczy zapamiętywanie i koordynację ruchową. Zaczynacie od rozstawienia dwóch butelek po pokoju. Dziecko ma chwilę na przyjrzenie się i zapamiętanie gdzie stoją, po czym zawiązujecie mu oczy. Zadanie polega na przejściu w taki sposób, aby nie przewrócić żadnej z butelek. Gdy uda mu się przejść poziom, dokładacie kolejną przeszkodę i tak do momentu, aż skończą Wam się w domu plastikowe butelki.

Tor przeszkód - do jego wykonania wykorzystajcie to co macie w domu. Mogą to być wielkie kartony przez środek, których trzeba się przeczołgać, poduszki, po których trzeba skakać, butelki, które należy omijać czy krzesła, na które trzeba się wspinać. Zabawa idealna zarówno dla maluszków jak i dla starszych dzieci.Rzucamy do celu - prosta, ale zajmująca gra. Na podłodze stawiacie miskę lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki, balony lub zmięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety.

Opracowała Joanna Kutowicz, gr. 

 

18.03.2020 r. Zabawy matematyczne

ORIENTACJA PRZESTRZENNA: LEWA-PRAWA

Cel: wprowadzenie stron lewa- prawa.

Należy wykonać kilka podskoków, by przyspieszyć akcję serca. Odszukać, gdzie bije serce, rękę bliższą sercu zostawiamy na tym miejscu, bierzemy frotkę i zakładamy na tę rękę- informujemy - to lewa ręka.

Zobaczymy co mamy po lewej stronie? (lewe ucho, oko, itp.)

Wyciągnij do przodu lewą rękę- pokaż i powiedz, co widzisz po lewej stronie? itd. (to samo robimy z prawą stroną, ręką – frotka w tym czasie cały czas pozostaje na lewej ręce) .

MARSZ POD DYKTANDO

Cel: utrwalenie stron (z frotką na lewej ręce)

Dziecko porusza się zgodnie z instrukcją osoby dorosłej.

-Idź w prawo 2 kroki…

-Idź do przodu 3 kroki… do tyłu 1 krok…teraz 5 kroków w lewo, itd.

TANIEC CZĘŚCI CIAŁA.

Cel: kształtowanie świadomości własnego ciała.
Rodzic prosi, aby dziecko poruszało wskazanymi częściami ciała w rytm muzyki. Tańczą kolejno: głowa, szyja, ramiona, ręce, dłonie, palce, tułów, biodra, nogi, stopy.

Opracowała: Grażyna Antosiak, gr. I